Nascholing 16 september 2024 Acceptance and Commitment Therapie (ACT)

Een derde generatie gedragstherapie; achtergrond, evidentie, toepassingen en indicatiestelling

DATUM:               MAANDAG 16 september 2024

18.00-19.00 uur Ontvangst met warm buffet

19.00-21.30 uur Nascholing met korte pauze

LOCATIE:              PARK ZUID, VONDELPARK 3, AMSTERDAM

TijdWieOnderwerp
19.00Jacqueline A-Tjak,Inleiding in de Acceptance and Commitment Therapy (ACT) ondersteund door een PowerPoint-presentatie
20.00 Pauze
20.30Uitwerking naar de praktijkCasuïstiekbespreking en praktische oefeningen
21.30 Afsluiting
Accreditatie voor 2 punten aangevraagd

Spreker:

Jacqueline A-Tjak is BIG-geregistreerd klinisch psycholoog-psychotherapeut en supervisor VGCt. In Nederland is zij de eerste die door de internationale ACT vereniging (de Association of Contextual and Behavioral Science) als peer reviewed ACT trainer erkend is.  Zij is gepromoveerd op onderzoek naar de effectiviteit van ACT bij depressie. Vanwege haar verdiensten is zij in 2016 uitgeroepen tot Fellow van de ACBS. Zij is mede-oprichtster van de ACBS-BeNe, waar zij jarenlang een bestuursfunctie heeft vervuld.

Toelichting programma:

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een zogenaamde derde generatie Gedragstherapie, die sinds de jaren 80 van de vorige eeuw in ontwikkeling is. Er zijn inmiddels meer dan 1.100 RCT’s die de werkzaamheid ervan aantonen, bij diverse doelgroepen en klachtgebieden.

In de presentatie zal ingegaan worden op het gedachtengoed, waar ACT zich op baseert en de processen van psychologische (in)flexibiliteit. Ervaringsgerichte interventies, waarin deelnemers kunnen stilstaan bij hoe deze processen zich bij henzelf manifesteren, maken onderdeel uit van de presentatie. Aan de hand van casuïstiek en vragen van de deelnemers zal de praktische toepassing van ACT verder worden verdiept.  Wetenschappelijke evidentie komt aan de orde, evenals indicatiestelling.